Is brood wel zo gezond als je denkt?

Huidverjonging

De meningen zijn erover verdeeld, maar de laatste tijd hoor je steeds meer dat brood ongezond is. Brood op zich is niet ongezond, nee, het tarwe erin is de boosdoener. En tarwe zit in een heleboel producten zoals pasta, pizza, koek, snoep, worst en nog veel meer. Tarwe is een graan en daarvan denken we al gauw dat het gezond is terwijl dat niet altijd het geval is. Het staat zelfs in de voedselallergie top tien en dat is waarschijnlijk niet voor niets.

We zijn opgegroeid met brood en het besef dat het gezond is. En het is ook grotendeels verslavend omdat het ons bloedsuikerniveau verhoogd. Brood wordt namelijk in ons spijsverteringskanaal afgebroken en komt terug in ons bloed als glucose. Hierdoor ervaar je de snelle piek in je bloedsuiker- en insulineniveau.

Een laag bloedsuikerniveau geeft echter een hongergevoel en dat wil je niet. Verder is brood rijk aan koolhydraten en hoewel in dit proces wel de nutriënten bewaard worden (nutriënten zijn voedingsstoffen die onmisbaar zijn voor gezonde lichaamsfuncties), worden ze ook weer snel verteerd.

En wat veel mensen ook niet weten is dat een verhoogd bloedsuikergehalte leidt tot glycatie, een stofwisselingsproces dat de veroudering enorm versnelt.

Ik zal je hieronder uitleggen wat er onder andere allemaal in brood zit, en ook wat niet. Zo kun je een beeld vormen waarom brood toch niet zo gezond voor je is als je denkt.

Essentiële voedingsstoffen zijn ver te zoeken

Eigenlijk zitten er maar weinig voedingsstoffen in brood in vergelijking met ander onbewerkt voedsel zoals groeten en fruit. In brood zit zelfs geen één voedingsstof die je niet uit ander voedsel zou kunnen halen. En het vermindert zelfs letterlijk de opname van voedingsstoffen uit andere voeding.

Gluten bijvoorbeeld beschadigt de darmwand waardoor het de opnamen van andere voedingsstoffen vermindert. Granen bevatten ook nog eens niet alle essentiële aminozuren waardoor het niet de beste bronnen van eiwitten zijn voor ons. En fytinezuur (een zogenoemde antinutriënt) blokkeert de opname van mineralen zoals zink, ijzer en calcium.

Maar ook de tarwevezels zijn niet de beste vezels. Deze kunnen ervoor zorgen dat je lichaam sneller zijn vitamine D voorraad opgebruikt waardoor er een tekort kan ontstaan. En dat kan weer in verband worden gebracht met allerlei ziektes zoals diabetes of zelfs kanker.

Dit bewijst dus maar dat brood dus eigenlijk helemaal niet zo voedzaam is.

Het gevaar van gluten

Gluten is waarschijnlijk schadelijker dan je denkt en niet alleen voor degene die lijden aan coeliakie of glutenovergevoeligheid. Brood bevat namelijk het eiwit gluten. Dit eiwit heeft een lijmachtige structuur en is verantwoordelijk voor de viscositeit (stroperigheid) en elasticiteit van het deeg.

Ons immuunsysteem valt deze gluteneiwitten (tarwe, rogge, spelt of gerst) aan in ons spijsverteringskanaal. Diverse gecontroleerde studies hebben uitgewezen dat bij mensen zonder coeliakie, gluten de wand van hun spijsverteringskanaal heeft beschadigd. Dit veroorzaakt onder andere pijn, vermoeidheid, opgeblazenheid en een onregelmatige stoelgang.

Wil jij er ook achter komen of je overgevoelig bent voor gluten? Dan kun je dat testen. Je schrapt dan 30 dagen lang alle gluten uit je voeding. Na die 30 dagen voer je het weer in en als je dan verschil merkt zou je een overgevoeligheid kunnen hebben.

Conclusie is dus dat brood een immuunreactie kan veroorzaken in het spijsverteringskanaal van mensen die daar gevoelig voor zijn.

Andere schadelijke stoffen

En dan zijn we er nog niet. Brood is een bewerkt voedingsmiddel. De meeste commerciële broodsoorten bevatten glucose- of fructosestroop. Dit kan schadelijk zijn voor je gezondheid want teveel suikers zijn niet goed voor je.

Een ander gevaar is het antinutriënt fytinezuur, dat in de meeste granen zit. Deze stof zorgt ervoor dat essentiële mineralen zoals ijzer, zink en calcium niet in het lichaam kunnen worden opgenomen. Dit omdat het zuur de mineralen aan zich bindt. Maar als je de granen eerst weekt voordat je ze bakt kan het fytinezuur niet meer z’n werk doen en kunnen mineralen juist weer beter worden opgenomen.

Brood bevat dus eigenlijk heel veel schadelijke stoffen waaronder suiker en antinutriënten. Deze gaan de opname van essentiële mineralen tegen wat we nu juist zo nodig hebben. Ik kan dus eigenlijk gewoon wel zeggen dat brood voor mij niet meer zo broodnodig is.

Klik hier en ontdek de top 5 voeding tegen huidveroudering I Klik hier waarom avocado’s zo gezond zijn;  13 wetenswaardigheden over dit superfruit.

Welke tips of adviezen kun je geven omtrent dit onderwerp? We zijn benieuwd naar jouw reactie.

Wil je andere attent maken op dit artikel, deel het dan met je Facebookvrienden of Twittervolgers.




Ken jij iemand die natural ORGANIC BEAUTY wilt? Deel!

About the Author