Gezond uiteten hoe doe je dat?

Huidverjonging

Uiteten gaan is leuk en gezellig, maar ook lastig wanneer je op je voeding wilt letten. Onderzoeken hebben uitgewezen dat er een verband is tussen uiteten gaan, overeten en slechte voedingskeuzes. Veelal omdat je in gezelschap bent, wordt afgeleid en niet gefocust bent op je eigen doel, dat van het gezonde eten. Daarom deel ik graag 14 tips die je het gemakkelijker maken om de juiste keuze te maken en aan jouw doel vast te houden.

1. Bekijk het menu voordat je gaat

Elk restaurant heeft tegenwoordig een website waarop je het menu van te voren kunt lezen. Vooraf kun je dus zien welk gerecht voor jou de beste keuze is. Je kunt het op je gemak doornemen, zonder je te laten beïnvloeden door een knorrende maag of mede tafelgenoten. Zo voorkom je dat je een keuze maakt waar je later spijt van krijgt.

2. Eet een gezond tussendoortje voordat je weggaat

Als je met een knorrende maag aankomt in het restaurant eet je makkelijk te veel. Een manier om dit te voorkomen is om een gezond tussendoortje te eten voordat je weggaat. Eet wat rauwkost van te voren of kies voor en caloriearm en eiwitrijk bakje yoghurt. Zo kan je even vooruit als je op je gerecht zit te wachten.

3. Drink water voor- en tijdens je maaltijd

Water is ontzettend goed om voor- en tijdens de maaltijd te drinken. Een onderzoek wees uit dat mensen op dieet die een halfuur voor de maaltijd 500 ml water dronken minder calorieën aten en 44% meer gewicht verloren dan degenen die dat niet deden. Afvalstoffen verlaten gemakkelijker het lichaam en overeten beperk je hiermee.

4. Onderzoek hoe het eten is bereid

Kijk goed van te voren hoe de gerechten bereid zijn. Dit heeft namelijk een enorme impact op het aantal calorieën die het bevat. Ga voor de gerechten die gestoomd, gegrild, geroosterd of gepocheerd zijn. Dit zijn vaak de minder vette gerechten. Sla de gebakken, gefrituurde, krokante of gesauteerde gerechten over. Deze bevatten vaak veel vet en calorieën.

5. Eet met aandacht

Met volledige aandacht eten houdt in dat je bewuste voedingskeuzes maakt en de tijd neemt om de smaken en structuur te proeven. Met aandacht eten en grondig te kauwen helpen je zelfbeheersing te bewaren en overeten te voorkomen. Geef je lichaam de tijd om verzadigingssignalen naar de hersenen te sturen. Leg daarom af en toe rustig je bestek neer en neem de tijd om wat water te drinken en te genieten.

6. Bestel als eerste

Zorg dat jij de eerste aan tafel bent die zijn keuze opgeeft. Zo voorkom je dat andere mensen je beïnvloeden zonder dat je er erg in hebt. Mensen hebben nu eenmaal de neiging om elkaar onbewust te spiegelen, en het diner is hierbij geen uitzondering J.

7. Bestel twee voorgerechten in plaats van een hoofdgerecht

Als je naar een restaurant gaat waarvan je weet dat de porties groot zijn, bestel dan twee voorgerechten in plaats van een hoofdgerecht. Dit voorkomt dat je overdreven veel calorieën binnen krijgt en je overeet. Zo blijft het leuk èn lekker!

8. Neem een kop koffie of verse muntthee in plaats van een toetje

Sla het toetje over en bestel in plaats daarvan een kop koffie of verste muntthee. Naast dat je een aanzienlijke hoeveelheid calorieën en toegevoegde suikers vermijdt, profiteer je van een aantal van de positieve eigenschappen van koffie.

9. Vermijd all-you-can-eat buffetten

Veel mensen zijn lyrisch over dit soort all-you-can-eat buffetten, maar zijn bijzonder slecht in het inschatten van de portiegroottes. Ze vinden het lastig om kleine porties te eten wanneer er zoveel aanbod is. Dat is dus echt een uitdaging. Daarom adviseer ik om in dit soort situaties te gaan voor een kleiner bord waar niet veel oppast. Een andere truc is om een normaal bord te gebruiken en deze voor de helft te vullen met salade of groenten.

12. Sla het brood over en vraag de sausjes apart te serveren

Als je hongerig in het restaurant aankomt, is het verleidelijk je op het broodmandje te storten (ik weet er alles van ;-)) Ook sausjes en dressings zijn heerlijk, maar kunnen veel extra vet en calorieën toevoegen aan een maaltijd. Vraag de ober deze apart van de maaltijd te serveren.

13. Bestel een soep of salade als voorgerecht

Het eten van soep of salade voor het hoofdgerecht kan je helpen om niet te veel te eten. Onderzoeken die kijken naar de effecten van het eten van soep voor de maaltijd hebben uitgewezen dat het de calorie inname met 20% kan verminderen. De soepvariant maakte niet uit, dus elke soep van de dag kan gezond zijn.

14. Neem slechts kleine hoeveelheden alcohol

Drink jij ook graag een wijntje bij het eten? Zorg dan voor een kleiner glas zodat je de hoeveelheid beperkt. Want het drinken van alcohol kan zomaar een aanzienlijke hoeveelheid calorieën aan de maaltijd toevoegen. De hoeveelheid calorieën van een alcoholisch drankje hangt af van de sterkte en hoeveelheid van de drank. Een glas rode wijn (250ml) dat 13% alcohol bevat kan zo’n 280 calorieën aan je maaltijden toevoegen.

Wat vind jij de beste tip over gezond uiteten?

Ken jij iemand die natural ORGANIC BEAUTY wilt? Deel!

About the Author

>