Melk ongezond voor mensen?

Gezond eten

Je zou het niet zeggen, maar toch is het zo. Melk is helemaal niet zo gezond als wij denken. De voedingsindustrie, de media en politiek willen ons echter iets anders laten geloven, maar dat is enkel omdat zij er belangen bij hebben ons melk te laten drinken. Ze verdienen er namelijk aan en daarom willen zij ons laten geloven dat melk drinken gezond is.

Het begon allemaal tachtig jaar geleden toen Nederland een melkoverschot had, maar juist weinig geld had. Melk zou ons dus kunnen helpen om weer ‘financieel gezond’ te worden. Het werd daarom door de politiek en de media op een voetstuk geplaatst. En als je iets maar vaak genoeg zegt en herhaalt, jaar in jaar uit, van generatie op generatie, dan wordt het vanzelf een waarheid.

Het Voedingscentrum speelt ook een rol. Zij adviseren ons dat we per persoon per dag zo’n halve liter aan melkproducten zouden moeten nuttigen. Het zou passen in een gezond voedingspatroon en het is goed voor je botten en je tanden.

Ik heb inmiddels een andere mening over melk gekregen. Hieronder beschrijf ik vijf redenen waarom:

Overgewicht

Een mens is geen koe. Een koe geeft melk aan zijn kalfje om het te laten groeien. En dat zijn wij als mensen ook gaan doen. Al is dat helemaal niet zo logisch omdat mensen omnivoren zijn. Wij eten ook vlees en vis, een koe enkel gras.

Een kalfje groeit ook veel sneller als een baby. Na twee maanden koemelk heeft die ‘baby-koe’ het gewicht van een volwassen mens. Het doel van de melk van de koe is om het kalfje zo snel mogelijk te laten groeien. En daarna stopt het met melk geven aan het kalfje.

Maar wij mensen doen het anders, wij blijven namelijk melk drinken. Uiteindelijk groeien we niet meer in de lengte en zorgt de Lactose in de melk ervoor dat we alleen nog in de breedte groeien. En voilà, zie daar een oorzaak van overgewicht.

Botontkalking

Osteoporose (botontkalking) komt veel voor in Nederland. Gek eigenlijk als je je bedenkt dat wij gemiddeld zo’n 60 liter per persoon per jaar (2011) aan koemelkproducten tot ons nemen. Want melk zou toch gezond voor ons zijn? Maar niets is minder waar en dit is waarom.

Calcium wordt bestempeld als iets dat goed is voor onze botten en tanden. Ze zouden er sterk van worden. Maar koemelk bevat niet alleen Calcium. Het bevat ook Fosfor en Magnesium. En laat nou net die Fosfor niet al te best voor ons zijn.

De ideale verhouding tussen Calcium en Fosfor is 2 staat tot 1. Dus twee keer zoveel Calcium als Fosfor. Deze verhouding heeft moedermelk ook. Koemelk bevat echter bijna een 50/50 verhouding en dat is niet goed voor ons lichaam.

Het lichaam wil juist in balans blijven en daarom gaat het op zoek naar andere plekken om die calciumtegoeden aan te vullen. En dat vindt het in je botten. Dus als je denkt dat osteoporose te bestrijden is door melk te drinken dan heb je het mis. Je maakt het in feite alleen maar erger.

Maag- en darmproblemen

Melk bevat Lactose, maar daarnaast ook eiwitten. Bijvoorbeeld Caseïne, Lactoalbumine en Lactoglobuline. En dat zijn stoffen waar mensen met een koemelkallergie klachten van krijgen. Het is dus niet de Lactose die problemen veroorzaakt, maar juist de eiwitten. Het lichaam weet niet wat te doen met deze stoffen en dat resulteert in reacties als darm- en luchtwegproblemen, huiduitslag en jeuk.

En Caseïne (Beta Caseïne A1) bijvoorbeeld geeft meer vervelende bijwerkingen in het lichaam. Het laat onder andere een slijmlaag achter in de maag, de darmen en langs andere organen. Hierdoor kunnen voedingsstoffen minder goed worden opgenomen. En dat heeft weer invloed op andere functies van het lichaam. Zo zorgt melk drinken dus voor een sneeuwbaleffect aan andere ongemakken.

Ontstekingen

De stof IGF (een ‘op insuline gelijkende groeifactor’) is belangrijk voor een kalfje, maar niet voor een mens. Koemelk bevat namelijk 10 keer zoveel  IGF als wij mensen nodig hebben. En de calcium in melk zorgt ook nog eens voor extra aanmaak van IGF. En een teveel aan deze stof veroorzaakt bij mensen dus ontstekingen aan de huid zoals bijvoorbeeld acne.

Verzuring

Dierlijke producten zorgen ervoor dat de PH-waarde van je bloed daalt. En koemelk is een dierlijk product dus veroorzaakt een verzuring. Wat je dan nodig hebt zijn mineralen en dat krijg je bijvoorbeeld binnen via groente. Eet je echter teveel verzurend voedsel en minder ontzurend voedsel dan moet je lichaam op een andere plek die mineralen gaan halen. En laten die nou net in je botten zitten waardoor je weer meer osteoporose kunt krijgen. En de vicieuze cirkel is zo weer rond.

Alternatieven voor melk

melk ongezond isGelukkig zijn er genoeg alternatieven voor melk te vinden. Bijvoorbeeld geitenmelk. Het komt dicht in de buurt van de samenstelling van mensenmelk, maar het blijft natuurlijk melk van een ander dier. Het bevat in ieder geval niet het ongewenste eiwit Bèta-Caseïne A1.

Dan heb je nog rijstmelk alleen dat komt van een graan en dat is weer niet zo goed voor je darmen omdat er schadelijke stoffen inzitten. Sojamelk is eveneens nog een alternatief om te overwegen. Rauwe Soja bevat echter diezelfde schadelijke stoffen als die in graan zitten en nog meer stoffen die niet goed voor je lichaam zijn, waaronder je hormoonhuishouding.

De beste alternatieven zijn naar mijn mening haverdrank, kokos- of amandelmelk. Ze bevatten geen Caseïne of Lactose, maar wel diverse vitamines en mineralen en zijn rijk aan gezonde vetten. Een ideale melkvervanger dus.

En je calciumtekort kun je gemakkelijk aanvullen door het eten van bladgroentes. Die zitten er namelijk boordevol ermee. Wist je dat 100 gram rauwe boerenkool twee keer zo veel calcium als een glas halfvolle melk? Verder zit er voldoende calcium in andijvie, spinazie en andere verse bladgroentes.En geen zin om ze te koken? Maak er dan een lekker verse groene smoothie van!

 

Ken jij iemand die natural ORGANIC BEAUTY wilt? Deel!

About the Author

Leave a Comment:

Leave a Comment: